Adam Corrie: Musim Pakai Tudung Balut Tengkuk Ya?

bandar samgong
Pelakon Adam Corrie Lee Abdullah menerusi laman Instagram miliknya telah memuatnaik status mempersoalkan mengapa perempuan bertudung kebanyakannya sekadar melilitkan leher tanpa menutup dada.





Dalam masa sama, Adam turut mengingatkan perempuan bertudung biar jangan lupa menutup dada setiap kali menggayakan hijab kerana itu ialah syariat yang ditetapkan.

"Sekarang memang animo atau anutan pakai tudung balut tengkuk ya? Jangan lupa tutup dada sekali menyerupai pesanan 'hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung sampai menutupi dada mereka'," katanya.

Adam turut berkongsi surah al-Ahzaab ayat ke-59 berbunyi:

"Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anakmu dan isteri-isteri orang mukmin : Hendaklah mereka menghulurkan (melabuhkan) jilbabnya (tudung kepala yang labuh menutupi dada) ke badan mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih gampang dikenal dan tidak diganggu. Allah ialah Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang."

Klik untuk gambar besar


Adam memberitahu, ayat itu ditujukan kepada suami dan bapa.

"Jadi suami dan bapa bertanggungjawab memastikan isteri dan bawah umur perempuan berpakaian mengikut syariat," katanya turut memberitahu baik lelaki mahupun wanita, masing-masing perlu menjaga maruah diri biar sanggup menuju ke jalan Allah.

Sementara itu, Adam menasihatkan netizen tidak meletakkan nama rakan atau keluarga di ruang komen kerana ia secara tidak pribadi akan mengaibkan individu terbabit.



"Jangan tag dan sebut nama sesiapa dengan tujuan hendak buat orang lain terasa dan diaibkan... Itu bukan cara Rasulullah SAW berdakwah. Lelaki dan perempuan kena saling membantu menjaga maruah diri dan keluarga.

"Tak perlu tag kawan-kawan jikalau nak tegur mereka. Nak tegur kawan-kawan biarlah berhikmah, jaga air muka kawan-kawan kita. Kita tutup aurat tepat bukan hak untuk mengaibkan mitra kita. Kita bukan nak mengumpat dan aibkan sesiapa.

"Doakan mereka itu lebih baik daripada mengaibkan mereka. Hidayah itu milik Allah. Senyum selalu dan selalu bersangka baik, InsyaAllah hati tenang," tuturnya yang memeluk Islam pada Julai 2007.

Adam dan berkahwin dengan perempuan berasal dari Teluk Wanjah, Kedah, Fazima Fuad, 30, pada 21 November 2008. Pasangan ini bakal menimang cahaya mata tidak usang lagi.


www.myartis.com / Sumber: Berita Harian & Adam Corrie IG




         ________________________

 Pelakon Adam Corrie Lee Abdullah menerusi laman Instagram miliknya telah memuatnaik statu ADAM CORRIE: TREND PAKAI TUDUNG BALUT TENGKUK YA?

Comments